Bij Logo Lyn kan u terecht voor onderzoek en behandeling van taal-, articulatie en leerstoornissen.
Taalstoornissen
Elk kind ontwikkelt op zijn eigen tempo. Bij sommige kinderen verloopt de taalontwikkeling vertraagd (vb. de eerste woordjes komen laat) of afwijkend (vb. niet op de eerste juiste woorden kunnen komen, klanken verkeerd uitspreken…).
Indien de taalontwikkeling een vertraagd of afwijkend verloop kent, kunnen we spreken van een taalstoornis. De stoornis kan voorkomen in de taalvorm (verbuigingen, vervoegingen en zinsbouw), de taalinhoud (woordenschat), het taalgebruik of een combinatie.
Articulatiestoornissen
Het betreft moeilijkheden in het niet of foutief uitspreken van spraakklanken. De meest gekende moeilijkheden zijn het niet kunnen uitspreken van de ‘r’ of een ‘s’ die tussen de tanden komt. Met logopedie wordt het uitspreken van klanken geoefend van klankniveau tot spontaan spreken.
Afwijkend mondgedrag
Onder afwijkend mondgedrag verstaan we foutieve mondgewoonten zoals duimzuigen, habitueel mondademen of een foutief slikpatroon. Gevolgen hiervan zijn een verstoorde articulatie, foutieve kaak- en/of tandpositie bij het kind. Om deze stoornissen aan te pakken, moeten eerst de foutieve mondgewoonten afgeleerd worden. Deze behandeling wordt vaak uitgevoerd in combinatie met een orthodontische behandeling.
Leerstoornissen
Indien er een achterstand is in het rekenen, lezen of spellen, kan er logopedie worden opgestart. Afhankelijk van de evolutie na minstens een half jaar therapie kan het hier om een leerstoornis gaan.
Leesstoornis
Bij een leesstoornis verloopt het omzetten van geschreven taal naar spraak verstoord. Het is moeilijk om lezen aan te leren en toe te passen op woordniveau.
Spellingstoornis
Bij een spellingsstoornis verloopt het omzetten van gesproken taal naar schrijftaal moeilijk. Bij dysorthografie is er een hardnekkig probleem bij het aanleren en toepassen van spellen.
Rekenstoornis
Bij een rekenstoornis is er sprake van moeilijkheden bij rekenvaardigheden.
Er zijn problemen
bij het vlot aanleren,
toepassen en oproepen
van specifieke
wiskunde-
vaardigheden.